אם הילד שלכם מתעניין במדע וניסויים כבר מגיל צעיר ואתם רוצים לחסוך קצת ולערוך יום הולדת בעצמכם, יום הולדת מדעי יכול להיות פתרון מצוין. לפני שאתם נרתעים וחושבים שללא תואר שני בפיזיקה גרעינית לא תוכלו להפעיל את הילדים, כדאי לזכור שניסויים מדעיים פשוטים אפשר לערוך בקלות רבה. חדרי ילדים יכולים להפוך למעבדות מחקר מסעירות ליום אחד, והסלון למקום כינוס לעשרות מדענים צעירים ונלהבים. על מנת לערוך את ההפעלות צריך רק מעט ציוד בסיסי וקצת ידע. במאמר זה נתאר שתי הפעלות מדעיות בסיסיות שאפשר לבצע בקלות בבית או בפארק במסגרת ימי הולדת מדעיים.
בועות סבון ענקיות  
אם אתם רוצים לערוך פעילות מדעית שתשמח את הילדים, יצירת מתקני בועות סבון ענקיים היא מושלמת. הציוד שתזדקקו לו כולל כוס זכוכית, קש, סבון, כוס חד פעמית, מספריים, צמר, חוט תיל, נייר בריסטול, סוכר, שמן וגליצרין.
על מנת ליצור בועות ענק צריך להוסיף לתערובת המים והסבון חומר דביק שיסייע לבועות לשמור על צורתן. יש למוסס את הסבון במים, להוסיף כפית סוכר ולערבב. חתכו קשים בצורות שונות. טבלו את הקש ונשפו בעדינות. תופתעו לגלות כי הבועות שנוצרו יהיו ענקיות יותר מכל בועה שראיתם בעבר.
כעת נסו להוסיף במקום סוכר גליצרין. הגליצרין הוא חומר דביק וסמיך ויגרום לבועות לשמור על צורתן. על מנת להמחיש לילדים את ההבדל בין הוספת חומרים שונים, הוסיפו לאחר מכן מעט שמן בישול לתערובת. השמן יצור אפקט מנוגד והבועות לא יצליחו לשמר על צורתן.
עכשיו אפשר להשתמש בבריסטול, בכוסות חד פעמיות ובתיל מלופף בצמר על מנת ליצור מתקני בועות שונים ומשונים. אפשר לנקב חור בצידה האחת של כוס חד פעמית, לגלגל נייר בריסטול בצורת חרוט, או ללפף צמר סביב עיגול של תיל על מנת ליצור את מתקני הבועות. תוך דקות מתחילת ההפעלה תקבלו חבורת ילדים משולהבת שמפריחה מאות בלוני סבון בצורות שונות לחלל האוויר.
בניית מכונית מקרטון חלב וגומיות
פעילות חביבה שניתן לעשות על מנת להמחיש לילדים את העיקרון המדעי של התנועה היא בניית מכונית מקרטון חלב וגומיות. הציוד שתהיו זקוקים לו כולל קרטון חלב, גומיות, מספרים, נייר דבק ומקלות עץ.
בשלב הראשון חותכים את קרטון החלב לחצי כאשר הוא שוכב על מנת ליצור את צורת הרכב. בשלב השני גוזרים מעט את תחתית החלק הקדמי על מנת להשחיל בו גומייה. כעת דוחפים שני מקלות עץ או שני עפרונות בצדי הקרטון על מנת ליצור את צירי הגלגלים. קשרו צד אחת של גומייה סביב למרכז ציר הגלגל האחורי, מתחו אותה והכניסו את צידה השני לחלק שגזרתם קודם בתחתית החלק הקדמי. עכשיו גוזרים את החצי השני של קרטון החלב שבו לא השתמשתם לרצועות, מגלגלים אותן סביב הצירים ומלפפים סביבן גומיות. כך יצרתם גלגלים. על מנת לגרום למכונית לנסוע, סובבו את הגלגל האחורי על מנת למתוח את הגומייה ושחררו בבת אחת.
 
לסיכום, ימי הולדת הם הזדמנות למשהו מיוחד וכמובן שתמיד כיף לנצל דילים לים המלח או לאילת כדי לחגוג את יום ההולדת בגדול.  זיכרו שאפשר גם בהחלט לחגוג בתקציב נמוך בבית או בפארק השכונתי, ובשביל מסיבה מדעית לא צריך יותר מציוד בסיסי וילדים סקרנים.  
 

כתיבת תגובה