נדמה כי מאז הפכנו להורים, נתונים רוב משאבנו החומריים, הרגשיים והרוחניים למשימה אחת: להשביע את רצונם של ילדינו. לא למנוע מהם כלום ולגרום להם אושר וסיפוק. בין אם אנו מצליחם בכך ובין אם לא – דבר אחד ברור: כשמגיע יום ההולדת שלהם אנחנו פשוט יוצאים מגדרנו כדי לחגוג לו את היום שלו בצורה הכי מיוחדת שאפשר. בין שלל הגימיקים והרעיונות סדנת בישול לילדודס יכולה להיות פתרון מבריק! היא מביאה איתה אפשרות להשתתפות פעילה של כל הילדים המתארחים והזדמנות עבורנו להפקידם בידי השף שהזמנו ולהיעלם לעיסוקנו. מה מציעות סדנאות הבישול לילדים? האם אפשר לעשות זאת בעצמנו? מאיזה גיל אפשר להציע לילדים פעילויות בישול ואפייה ומה נדרש מאיתנו ומהם?


ילדים מבשלים
ילדים צעירים לומדים וחווים את החיים דרך החושים: בצבעים, ריחות, טעמים ומרקמים. ילד שמגיע ליום הולדת ומקבל מערוך, סינר של טבח וכובע אופים ירגיש ויחווה את הפעילות ממקום משתתף ולא כצופה. הרבה יותר מעניין עבור הילדים יהיה לטעום, להרגיש ולהריח את הבצק מאשר לשבת ולצפות במישהו אחד שמציג עבורם מה עושים איתו. במצב כזה הילד נדרש לשבת בשקט, להתאפק ולהתבונן באחרים פעילים, כמו שנדרש ממנו לאורך שעות היום בלימודים, לעומת סדנת בישול בה הוא פעיל וחווה בעצמו.
שאלה שכל אחד מאיתנו ישאל את עצמו, כמובן: האם אנחנו רוצים לתכנן את הפעילות, לקנות את המצרכים ובשעת הפעילות להפעיל את הילדים בעצמנו? לביצוע שלנו יש ערך מוסף בעיני הילד שלנו ובעיני הילדים האחרים ואולי אפילו נחסוך את הכסף המיותר לחופשה משפחתית או אפילו לסאמר סקול שאנחנו חולמים לשלוח אותו… אם בחרנו להפעיל בעצמנו חשוב שנדאג לסידור נכון של הפעילות מבחינת הציוד: שולחנות נמוכים שמותאמים לגובה של הילדים, כובעי שף, סינרים, מערוכים וקעריות אישיות. ממול, קיימת האפשרות של לשלם קצת או יותר כסף ולהזמין שף פרטי או קונדיטורית שיעשו את העבודה במקצועיות רבה יותר. יש גם סדנאות שנערכות בקונדיטוריות או בבתי שוקולד חיצוניים, בהם יכולים הילדים לחוות את תהליכי ייצור האוכל בפועל, אך אנו נצטרך לדאוג להסעה של הילדים לאתר.

לאיזה גילאים?

אפשר לקחת את מגוון הרעיונות האדיר של יצירה באוכל ולהתאים לצורכי הגיל. מן הסתם לא ניתן לתינוקות או לפעוטות צעירים להתנסות בבצק סוכר, שכן הם לא יידעו מה לעשות עם זה חוץ להכניס לפה. מצד שני פעילות של הכנת כדורי שוקולד יכולה להתאים לילדים החל מגיל שנתיים פלוס מינוס ועד גילאי בית הספר. לשפד פירות עם סוכריות גומי ניתן כמובן רק לילדים מעל גיל 6-5 גם מטעמי בטיחות של מחנק מסוכריות הגומי וגם מהשיפודים. כדאי להפעיל שיקול דעת לגבי כל אחד מהאביזרים או מה שמתכוונים לאפות. לילדים בוגרים יותר אפשר כבר לתת להתנסות בהכנת עוגה או לחם. אם מזמינים מפעיל או מתארחים באתר חיצוני יש ליידע לגבי גיל הילדים ולבנות ביחד עם המפעיל את התוכנית. כדי שלא יהיו הפתעות של הרגע האחרון.

סדנת שוקולד
לא צריך הרבה יותר מהמילה שוקולד כדי להכניס ילדים לאווירה של שיתוף פעולה. רוב רובם של הילדים מתים על שוקולד, בכל צורה בכל מצב. 
• אפשר לספר להם קצת היסטוריה של המאכל הזה.
• סיפורים על שוקולד.
• שירים על שוקולד.
• יצירת כדורי שוקולד בקישוטים שונים, ציור וקישוט של עוגת שוקולד גדולה שחתכנו לחתיכות וחיבור כל החתיכות אחרי הקישוט.
• פונדו שוקולד – הזמנה של מפל שוקולד חם וחלוקה של שיפודים עליהם משפדים הילדים משמלו, סוכריות גומי, תותים, בננות. אפשר גם עם כלי מתאים לפונדו שוקולד.

סדנת אפייה
• אפשר להכין בצק ולתת לילדים תבניות קטנות לקריצת עוגיות בצורה של חיות, מספרים או אותיות – אם מדובר בילדים לקראת כיתה א’. ילדים מאד אוהבים לחוש את הבצק, לרדד עם מערוך ולקרוץ את העוגיות.
• הכנת פיצה אישית – חלוקה של בצק אישי לכל ילד, עם קעריות רוטב פיצה מרכזיות בשולחן או אישיות (לפי גיל הילדים, לצעירים – עד גיל 4-5 ניתן קערית אישית כדי שלא יריבו על הקעריות), תוספות של זיתים, תירס או פטריות. אם אנחנו מכינים בעצמנו, אפשר להכין “פיתה-פיצה” מפיתה פתוחה עם קטשופ וגבינה צהובה. לילדים מעל גילאי 5-6 אפשר לתת לגרד מעט גבינה בעצמם, אך להכין מראש כמות מספקת של גבינה מגוררת.

סדנאות בצק סוכר
• קישוט אישי של מאפינס עם בצק סוכר, אפשר לתת לכל ילד מספר חתיכות של בצק סוכר בצבעים שונים. אפשר לכוון ולהדריך לפעילות אחידה ואפשר גם להשאיר לילדים לקשט בדרך בה הם בוחרים את המאפינס שלהם.
• יצירה של דמות ילדים כמו ספיידרמן, דורה, ברבי, ווינקס מבצק סוכר – מישהו מקצועי שמציג בפני הילדים איך הוא יוצר את הדמות. הילדים לומדים את התהליך שמאחורי העוגות המתוקות שהם רואים על המדפים בקונדיטוריות.

מחפשים רעיונות נוספים? בקרו בדף המאמרים רעיונות לימי הולדת 

כתיבת תגובה